Jarní exkurze po českých a moravských lázeňských městech

1098
Karlovy Vary

Znovu se sešel rok s rokem a přišel květen – tedy čas, kdy se zástupci českých a moravských měst i zástupci lázní chystají na týdenní odbornou exkurzi.

Za několik posledních let už jsme měli možnost vidět lázeňství u našich sousedů v Německu, Rakousku, Slovinsku, Francii, Maďarsku, Polsku i Slovensku. O lázeňství a lázeňských městech jsme tedy získali velmi slušný přehled. V letošním roce to muselo přijít; abychom naše lázně neošidili, vypravili jsme se opět po lázních v České republice, aby nám města i lázně ukázaly, jaký pokrok za těch několik let ve svém vývoji udělaly.

Lázně Jáchymov

Jako první nás očekávaly Lázně Jáchymov, naše jediné radonové lázně, které jsou zaměřené především pro léčbu chronických onemocnění, postihujících pohybový aparát a na léčení pooperačních a poúrazových stavů, vyžadujících intenzivní hojení a regeneraci.

Hotel Radium Palace, který v Jáchymově jako jediný disponuje 5* nás přivítal velmi vlídně, na rozdíl od velmi chladného počasí, které zrovna vstoupilo s veškerou razancí na naše území. V tomto hotelu najdete všechno na jednom místě. Ubytování, výborné gastro, balneo a welness si můžete vyzkoušet a dojet si do patřičného patra jen tak v župánku přímo z vašeho pokoje. Pro vaši potěchu a zdraví je tady nachystaný nejen bazén s různými tryskami, které jsme po celodenní cestě uvítali, ale také pro procvičení a osvěžení nohou je k dispozici Kneippův chodníček, vířivka a také voňavé sauny.

A samozřejmě rozsáhlé léčebné a rehabilitační oddělení, kde vám po zdravotní prohlídce lékař naordinuje tu správnou řadu procedur, po kterých se budete cítit o hodně mladší, ať už sem přijedete v jakémkoli věku. Kromě hotelu Radium Palace, mají lázně Jáchymov ještě několik dalších ubytovacích možností, například hotel Astoria, hotel Curie či Běhounek s krásným výhledem na město, k dispozici jsou i 2 penziony Dalibor a Jitřenka. Lázně Jáchymov se tak pro nás na 3 dny staly výhodným stanovištěm k výjezdu za dalšími lázněmi, které v Karlovarském kraji poskytují léčebnou péči.

Františkovy lázně

Hned druhý den jsme se vypravili do Františkových lázní, kde nás přivítal starosta města – pan Jan Kuchař, který nám nejen přivedl úžasného průvodce, se kterým jsme prošli místní nádherné parky i kolonádu, ale také nám objasnil problémy a možnosti, které přinese zařazení lázní mezi památky Unesco. Františkovy Lázně při slunečním svitu odrážejí světlo a domy vypadají jako postavené z cukru.

Karlovy Vary

Z Františkových lázní jsme pokračovali dál, směrem na Karlovy Vary, kde nás čekala velmi zajímavá prohlídka hotelu Imperial, také 5kategorie. Prohlédli jsme si jak léčebné provozy, tak i gastronomické provozy, vše opravdu na vysoké úrovni.

Dostali jsme se dokonce do nejvyššího patra hotelu, s věžičkou a vyhlídkou na celé Karlovy Vary. Z hotelu Imperial jsme se přesunuli na prohlídku Císařských lázní, kde nás přivítala přímo paní primátorka Andrea Pfeffer Ferklová. Císařské lázně mají velmi pestrou a zajímavou minulost a momentálně stojí před generální rekonstrukcí a je na zastupitelích města najít pro budovu trvalé a hodnotné využití. UFF tolik zajímavých zážitků jsme směstnali do jediného dne. Jedeme opět na naše stanoviště v Radium paláci, jdeme se občerstvit a navečeřet, abychom byli připraveni na další den, kdy nás čeká přijetí u ředitele lázní Kynžvart Ing. Jana Ludvíka, který nás sám provedl po lázeňských budovách. Lázně jsou určené zejména pro léčení dětí, ale mohou se tady léčit i dospělí, popř. je možné spojit léčení dětí a jejich doprovodu. Uvítal nás nádherný průzračný vzduch, který je zdejší nejcennější léčebnou devizou, ale také celá stráň rozkvetlých rhododendronů, kterým se v lázních úžasně daří.

Po prohlídce lázní Kynžvart jsme se vydali do dalších krásných lázní, také zařazených na seznam památek Unesco. Na kolonádě Mariánských Lázní, přímo u fontány nás přivítal místostarosta města pan Zdeněk Král. Prošli jsme si krásnou parkovou úpravu i kolonádu, cestou zpět jsme si prohlédli nad městem golfové hřiště.

A blíží se večer, jedeme zpět do Lázní Jáchymov, kde máme v podvečer podebatovat s panem starostou Bronislavem Grulichem o problémech města Jáchymov, jeho výhodném napojení na sportovní areály v blízkosti. Město dostalo dotaci na renovaci chodníků a městských komunikací, které vzhled města velmi zlepší. Po návštěvě radnice jsme se rozdělili na skupinku, která navštívila místní muzeum, spjaté s těžbou, a další skupina sfárala do dolu Svornost, kde se v současné době těží radonová voda, určená k léčení. Řeknu vám, hloubka je to obrovská a zařízení musí běžet jako hodinky.

A již je tady středa, loučíme se s Jáchymovem a vyrážíme směrem na Teplice, kde nás čeká prohlídka nového lázeňského areálu Thermálium, které jsem měla možnost již představit v lázeňských novinách.

Lázně Teplice

Obchodní ředitelka lázní Teplice, paní Iveta Slišková nám představila další novinky, prošli jsme i celý areál lázní. Překvapila nás vysoká úroveň nejen balneo a léčebných procedur, ale také ubytování na vysoké úrovni a skvělé restaurace i kavárny. Je vidět, že lázně stále svoje provozy vylepšují, renovují a to je dobrá zpráva. Úroveň našich lázní má vysoký standard a rehabilitační a léčebné provozy jsou velmi kvalifikované. Však také obsazenost českých lázní je vyšší než 80%.

Prohlédli jsme lázně Teplice a míříme na další prohlídku a večerní ubytování v Jánských lázních v hotelu Terra* a dependance Reva*.

Ubytování proběhlo bez komplikací, hotel Terra je po rekonstrukci a poskytuje hostům velmi pěkné ubytování s nádherným výhledem na město i okolní přírodu. V lázních se léčí mimo jiné nemoci pohybového ústrojí i pooperační stavy, a tak jsme se vydali s Mgr. Martinem Voženílkem a Martinem Kubelkou na zajímavou prohlídku rehabilitačního oddělení, kde jsem viděla některé pomůcky a vymoženosti poprvé. Plni dojmů se procházíme podvečerním městem a připravujeme se na další program. Vyrážíme brzy, čeká nás totiž delší přejezd na Moravu, kde nás ve Velkých Losinách uvítá paní starostka, paní Jana Fialová, která pro nás uchystala zajímavou prohlídku Ruční papírny Losiny, která přitahuje nejen lázeňské hosty, ale je i cílem prázdninových výletů. Prohlídku lázní Losiny nám umožnil Mgr. David Křepský, který naznačil další možnosti rozšíření lázní o koupaliště a balneo provozy a také ubytování např. formou samostatných apartmánů. Zdejší termální koupaliště je totiž oblíbeným cílem také polských návštěvníků a o prázdninách či svátcích je kapacita úplně vytížená. Z Losin míříme do lázní Teplice nad Bečvou, kde jsme ubytováni v lázeňském domě Praha * a Moravan*. Obchodní ředitelka lázní paní Sabina Kodlová nás provedla po místní vyhlídkové trase až k řece Bečvě, která tvoří poklidnou kulisu místním léčebným domům. Ubytovat se můžete i v léčebném domě Janáček, Bečva, Slovenka či v léčebně Radost, která slouží dětem. Lázně jsou velmi příjemné, uložené uprostřed zeleně, vyzkoušeli jsme i bazén v léčebném domě Moravan.

Po výborné snídani, odpočatí a také dobře naladění, míříme do Luhačovic, kde nás na obecním úřadě vítá starosta města pan Marian Ležák.

Lázně Hodonín

Nebyla jsem v Luhačovicích několik let a opět mě ohromuje množství květin, parková úprava, ale nově i množství příjemných kavárniček, cukráren, občerstvení a vináren. Tak by to mělo v lázních vypadat. Míříme na prohlídku Spa -Wellness hotelu Alexandria, který nám ukazuje možnosti víkendových i prázdninových pobytů, sport spojený s luxusním pobytem, masážemi a wellnessem. Potěšili jsme se Jurkovičovými stavbami a ochutnali Vincentku, která je jako léčebný zdroj neocenitelná a už míříme k posledním lázním naší cesty. V Hodoníně je teplo, slunečno, a tak obhlídka lázní, kterými nás provází přímo pan ředitel Milan Sýkora a přidává se i starosta města Libor Střecha, je velmi příjemná. Přírodním léčebným zdrojem, používaným v Lázních Hodonín je jodobromová minerální voda – solanka. Jde o minerální vodu třetihorního původu, pozůstatky pravěkého moře 2 km pod povrchem země. Zajímají mě také denní lázně, které byly vybudovány teprve nedávno a slouží nejen lázeňským hostům, ale i obyvatelům města. Ráda bych měla takové lázně i poblíž domova.

Čejkovice

Po prohlídce lázní se jedeme ubytovat na zámek Čejkovice, kde je pro nás přichystaná degustační prohlídka sklepů Čejkovice – doporučuji k návštěvě. Kousek od sklepů najdete také bylinkový ráj Sonnentreter, kde můžete ochutnat, vyzkoušet i nakoupit přírodní produkty. Už se také chystáte vyrazit za zdravím? Doufám, že naše putování vás inspirovalo. Tak zase příští rok, ať se máme na co těšit.

www.jedemedolazni.cz

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here